(+45) 60 12 15 90 Vanessa@keepterapi.dk

Grænser…

Grænser…
4. september 2020 vanessa@keepterapi.dk

De ”kloge” siger, vi skal sætte grænser for vores børn. Ja, det er der nok ikke så mange, der sår tvivl om. Men hvordan gør vi så lige det, og hvornår er grænsen nået??

Ja, det er jo meget individuelt, men i bund og grund handler det vel om, hvornår ens egen grænse er nået…

Jeg synes faktisk, det der grænsesætning er noget svært udefinerbart noget. Måske fordi jeg selv er meget konkrettænkende og derfor ikke helt forstår ordet grænse. Hvis man sætter en grænse, så er det vel for at markere: Hertil og ikke længere, men i og med grænser kan og bliver flyttet hele tiden, ja så synes jeg pludseligt det bliver en smule forvirrende. Med det sagt, kan jeg faktisk godt forstå, mine egne børn også har svært ved at sætte grænser eller forstå grænser. Kan man mon lære først at sætte grænser som voksen?

Sjovt nok så hænger grænser også sammen med at mærke den krop der, som de fleste af os tror, vi har så god kontakt med. Men hvis vi var i så god kontakt med vores krop, så ville vi også meget tydeligt mærke, hvor vores grænse når til.

Hvis du ikke ved eller kan mærke, hvor din egen grænse går til, ja så kan den jo også meget nemt blive overskredet. Ikke bevidst, men fordi hvis du ikke kender/mærker din grænse, hvordan skal andre så kende/mærke den?

Når vi gentagende gange får overskredet vores grænser, ja så kan der b.la. ske det, at vi føler os grænseløse, altså at vi hele tiden skal ud i verden og prøve grænser af. En anden uhensigtsmæssig ting er, at vi ofte bliver eller lader os udnytte, fordi vi ikke mærker, hvornår nok er nok. Det koster dyrt for sjælen og psyken på længere sigt.

Et godt råd til dig, der ikke kan mærke, hvor din grænse går, eller måske ikke ved, om du overhovedet har en grænse – Start i det små, begynd at mærke efter små dagligdags ting. Det kan være din chef, der skælder dig ud (mærk: Føles det egentlig okay det her, eller overskrider han/hun min grænse lige nu) Det kan være en medpassager i bussen, der står for tæt på dig (mærk: Føles det okay eller ubehageligt) Det kan være tanten, der kommer og giver tantekys osv. Det skal føles godt i maven, og det er en øvelse. Det lyder så banalt, men det er faktisk ikke altid ligetil.

Det vigtigste er at mærke, hvor går min grænse til og dernæst så handle på det, altså sige fra, inden din grænse bliver overskredet, sådan passer du bedre på dig selv.

Kram Nessa